Preek - Hooglied 6:3a - DAGELIJKS GELOVEN: LIEFHEBBEN

Inleiding

dia 1 - jubileum

Vorige week las ik een bijzonder berichtje.

Ik lees het maar even voor.

’80 jaar en 288 dagen zijn Arend en Aaltje Noordhuis uit Ruinen vandaag getrouwd.

En dat is een record, meldt RTV Drenthe.

Nog nooit was een echtpaar in Nederland zo lang getrouwd.

Het vorige record, van 80 jaar en 287 dagen, werd in 2009 gevestigd.

Arend (102) en Aaltje (100) vierden het vandaag rustig.

Alleen de kinderen kwamen even langs voor een kopje koffie.’

 

dia 2 - filmpje

Gelukkig was er nog wel een TV-ploeg van RTV Drenthe.

Ik wil jullie een kort fragment laten zien.

https://www.youtube.com/watch?v=KtdKXAEmQK4

 

dia 3 = dia 1

Ja, daar mogen jullie best even voor klappen hoor!

Dit is toch prachtig?

Meer dan 80 jaar getrouwd en nog altijd gek op elkaar.

Ik denk trouwens dat dat in de loop der jaren ook groeit:

je bent niet altijd stapelverliefd op elkaar, dat kan niet,

maar je raakt wel zó met elkaar vergroeid

dat de een zonder de ander ondenkbaar is.

Dat is liefde!

 

dia 4 – dagelijks geloven: liefhebben

Daar gaan we het vandaag over hebben: liefhebben.

Deze weken hebben we het over het dagelijks leven.

We hebben het al gehad over opstaan, werken, ontspannen en eten.

Volgende week sluiten we de serie af met slapen.

Maar vandaag: liefhebben.

 

Of wat preciezer: seksualiteit.

Als het over liefhebben gaat kun je het over heel veel hebben.

Ik heb ervoor gekozen het tot seksualiteit te beperken.

En dan wil ik direct zeggen dat seksualiteit over veel meer gaat dan seks.

Seksualiteit gaat over verliefd zijn, misschien stiekem,

over vlinders in je buik en een bonzend hart als je liefde naar je kijkt.

Het gaat over lichamelijkheid: aanraken, knuffelen zoenen.

En natuurlijk over vrijen, over seks.

Het gaat over de bijzondere liefde,

de mysterieuze aantrekkingskracht tussen twee mensen.

 

Ik geloof dat seks en seksualiteit alles met God te maken hebben.

Dat je in je seksualiteit God kunt leren kennen.

Mijn insteek is daarom ook niet wat God over seks zegt,

maar wat seks over God zegt!

Ik hoop dat dit verhaal je mag helpen

om het meest intieme in je leven aan God te verbinden.

 

dia 5 – Hooglied 4-5 en 6

Er is één bijbelboek dat helemaal gaat over liefde en seksualiteit: Hooglied.

Daar gaan we nu dan ook uit lezen.

Eerst Hooglied 4:1-5:1, als illustratie van hoe seksualiteit gevierd wordt.

En daarna Hooglied 6:3a, het refrein van Hooglied.

 

1.    Verhalen over seks

dia 6 – verhalen over seks (boek)

‘Ik ben van mijn lief en mijn lief is van mij.’

Dat is heel in het kort het bijbelse verhaal over seksualiteit.

Verhalen zijn belangrijk: de verhalen die jou verteld worden, vormen jou.

Als het in de verhalen die jij leest of hoort

de normaalste zaak van de wereld is om iemand te helpen,

dan ga je dat zelf ook sneller doen, omdat het in je systeem zit.

 

Zo is het met seksualiteit ook:

de verhalen die je erover hoort beïnvloeden je.

En het verhaal van de bijbel, het verhaal van Hooglied,

is niet het enige verhaal dat over seks wordt verteld.

Ik wil jullie eerst twee andere verhalen laten zien

die ons volgens mij heel diep beïnvloeden,

maar die het verhaal van de bijbel in de weg zitten.

 

dia 7 – “Seks is zonde” (UvN)

Het eerste verhaal is dat seks zonde is.

Ik heb het tussen aanhalingstekens gezet

want ik geloof daar helemaal niets van.

Maar het verhaal gaat wel rond.

 

De vraag van vandaag is wat seksualiteit met God te maken heeft.

Dat is nog best problematisch:

God wordt nogal eens als vijand van seksualiteit gezien.

Eén van de dingen waar christenen om bekend staan,

is dat ze op seksueel vlak niets mogen.

Als een klasgenoot erachter komt dat je christen bent,

komt al snel dé vraag, en denk er een verbijsterd gezicht bij:

‘mag je dan geen seks voor het huwelijk?!’

Voor seksueel plezier moet je niet bij God zijn…

Nu kan het natuurlijk heel goed zijn

dat het verhaal dat over christenen wordt verteld niet klopt.

Christenen hebben echt wel seks, en genieten er nog van ook.

Tóch is seks onder christenen veel vaker een taboe dan in de rest van de samenleving.

 

dia 8 – (afbeelding weg)

Vroeger was dat heel sterk.

Ik sprak eens een oudere die vertelde

dat toen ze hun eerste kindje verwachtten

werd opgemerkt: ‘dus jullie hebben de zonde ook begaan.’

Want dat kinderen in zonde worden ontvangen en geboren

begint al met de zonde die de ouders begaan bij het verwekken van het kind.

Ik weet niet of dit ooit officieel de leer van de kerk is geweest,

maar in de geloofsbeleving zat dat heel diep.

De kerk kon dan ook totaal niet uit de voeten met dat erotische boekje Hooglied.

Al snel werd Hooglied vergeestelijkt:

eigenlijk zou het helemaal niet gaan over de liefde tussen een jongen en een meisje,

laat staan over seksualiteit en meer van dat soort vieze dingen,

maar over de relatie tussen Christus en zijn gemeente.

 

dia 9 – mag niet

Gelukkig is dat wel aan het veranderen,

weinig christenen zullen de uitspraak ‘seks is zonde’

nog voor hun rekening willen nemen,

maar de kerk heeft nog altijd een moeilijke verhouding met seksualiteit.

Hoe vaak hoor je nou een preek over seks?

En als het dan eindelijk eens een keer over seks mag gaan,

dan wordt in de kerk vooral gewaarschuwd tegen allerlei gevaren.

Tegen overspel, tegen porno, tegen seks voor het huwelijk, enzovoort.

En op zich zijn dat prima waarschuwingen,

maar waarom vertellen we niet eerst dat seks prachtig is?!

 

dia 10 – “seks is voor jezelf” (bed)

Dat is dus het eerste verhaal: ‘seks is zonde’.

Maar in onze samenleving wordt een totaal ander verhaal verteld.

Een verhaal dat ook christenen diep beïnvloed.

Dat is het verhaal dat seks voor jezelf is.

Ja, Nederlanders zijn heel open over seks,

en overal komt de seks je tegemoet,

maar achter die openheid zit volgens mij iets anders,

namelijk dat seks iets van jezelf zou zijn.

Het gaat erom dat jij geniet, dat jij aan je seksuele trekken komt,

en lukt dat niet binnen je relatie, dan maar erbuiten.

Soms kom je pleidooien tegen voor open relaties,

waar stellen de afspraak maken dat ze gerust seks met een ander mogen hebben.

Daar zit dit achter: seksualiteit is allereerst iets waar jij van moet genieten.

Jij hebt recht op seksueel genot.

 

dia 11 - eenzaam

Dat klinkt vast bekend, maar is wel problematisch:

seks is bij uitstek iets wat je samen doet!

Dat is best lastig in een samenleving die zo geïndividualiseerd is als die van ons.

Natuurlijk kun je in je eentje seksualiteit beleven,

maar dat haalt het niet bij seksualiteit samen vieren.

Maar hoe kun je het samen vieren,

als je allebei als doel hebt dat je zelf aan je trekken moet komen?!

Niet voor niets zit onder de oppervlakte van openheid en geen taboes

vaak een diepe eenzaamheid.

 

2.    Seks vertelt over God

dia 12 – seks vertelt over God

Die 2 verhalen, ‘seks is zonde’ en ‘seks is voor jezelf’, die zijn het dus niet.

We hebben een ander verhaal nodig.

De bijbel geeft zo’n verhaal – en wat mij betreft een heel mooi verhaal.

Het is het verhaal dat seks vertelt over God.

 

dia 13 – Hooglied: je aan elkaar overgeven (beeldspraak)

In Hooglied wordt seksualiteit gevierd als een prachtig feest dat God heeft bedacht.

God is geen vijand van seks, welnee: hij is de uitvinder!

In Hooglied ook geen geheimzinnigheid ofzo: alles komt langs.

We hebben gelezen dat de jongen beschrijft hoe mooi zijn meisje is.

Oké, ik geef toe - als ik tegen Hanneke zeg:

‘je tanden zijn als witte schapen, klaar voor de scheerder’,

dan lacht ze me keihard uit.

Om het nog maar niet te hebben over:

‘je borsten zijn als kalfjes, als de tweeling van een gazelle.’

Dat zijn beelden van toen waar we nu om gniffelen.

Overigens denk ik dat ze over 100 jaar ook niet meer bijkomen van het lachen

als ze ónze beelden horen:

‘Wat heb jij een strakke sixpack’ –

‘dank je, die borsten als meloenen van jou mogen er ook zijn.’

 

dia 14 - verliefd

Even los van die beelden: die jongen in Hooglied noemt alles.

Haar ogen, haar haren, haar tanden, haar lippen, haar hals:

alles is even mooi.

Maar dat stopt hij niet: hij noemt haar borsten,

en verderop in Hooglied haar navel en haar heupen.

En het meisje doet vrolijk mee:

zijn buik is als een schijf van ivoor.

Deze twee zijn stapelverliefd.

Haar oogopslag doet zijn hart overslaan.

Als deze twee elkaar zien staat de wereld even stil,

ze brengen elkaar in vervoering, worden even opgetild.

Hun zorgen zijn vergeten: het enige wat telt is elkaar.

 

dia 15 – (afbeelding weg)

En ook de seks wordt gewoon beschreven.

We hebben het zelfs gelezen,

al zou het me niet verbazen als je er overheen hebt gelezen.

De jongen vergelijkt zijn meisje met een prachtige tuin,

en  dan zegt zij: ‘mijn lief moet in zijn hof komen,

laat hij daar zijn zoete vruchten proeven.’

Ze nodigt hem uit met haar te vrijen

en samen worden ze dronken van de liefde.

Ze geven zich aan elkaar, met seks al hoogtepunt.

 

Want dat is wat seks in Hooglied, en heel de bijbel, is:

je volledig aan elkaar geven.

‘Ik ben van mijn lief en mijn lief is van mij.’

Seks is dat je je aan elkaar overgeeft, tot je lichaam aan toe.

Seks is dat je je autonomie, je zelfbeschikking, opgeeft,

om jezelf helemaal aan de ander te kunnen geven.

 

dia 16 – alleen God kan dat bedenken

Dat is hoe God seksualiteit bedacht heeft

en je moet ook wel God heten om dat te kunnen bedenken.

Want God zelf is zo.

Dat is één van de geheimen van de Drie-eenheid.

God is Vader, Zoon en Geest.

Daar kun je heel moeilijk dingen over zeggen,

maar ik wil er 1 mooi ding uit halen:

Vader, Zoon en Geest geven zich aan elkaar!

God is 3, maar toch 1.

Seksualiteit is daar een afbeelding van.

Als je met je lief vrijt, als je je helemaal aan elkaar geeft,

is dat een glimp van de eenheid van God.

 

God is een God van overgave,

van je helemaal aan de ander geven.

Dat is het verhaal van het kruis:

Jezus is God die zich overgeeft aan mensen.

En heel tragisch: Gods eenheid wordt daarvoor verbroken.

Aan het kruis roept Jezus ‘mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’

 

dia 17 – diepere laag: een worden met God

Op die vraag kun je niet zeggen: ‘daarom!’

Maar het heeft te maken met Gods liefde voor mensen.

Het heeft te maken met dat God jou in zijn eenheid wil opnemen.

Daarmee komen we op de diepere laag onder seksualiteit.

Seksualiteit wijst naar iets nóg mooiers: dat je één mag worden met God!

 

Ik gaf net een beetje af op dat Hooglied vroeger helemaal vergeestelijkt werd.

Maar in die vergeestelijking zit ook iets moois.

De seksualiteit die in Hooglied wordt bejubeld,

zegt iets over hoe God met ons wil omgaan!

Kijk maar in Ezechiël 36.

God zegt daar: ‘jullie zullen mijn volk zijn, en ik zal jullie God zijn.’

Het lijkt Hooglied wel: ‘ik ben van mijn lief en mijn lief is van  mij.’

Zoals de geliefden in Hooglied zich aan elkaar willen geven,

zo wil God dat tussen hem en ons.

 

dia 18 - maaltijd

Paulus zegt, in 1 Korintiërs 6:

‘Weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt?

Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest.’

Alleen al dat Paulus een vergelijking trekt

tussen seks hebben met een hoer en één worden met God…

Blijkbaar kun je bij God vinden, waar je in je seksualiteit naar zoekt.

Seks is nog maar het voorproefje van iets wat nog veel mooier is:

één worden met God!

Precies waar het in de maaltijd van Jezus over gaat:

brood en wijn maken ons één met hem!

 

3.    Goede seks

dia 19 – goede seks

En dan komen we bij wat God over seks zegt.

Want als seksualiteit zo veel over God te zeggen heeft,

dan heeft hij ook iets over seksualiteit te zeggen.

Dan zal God weten wat goede seks is en wat niet.

Maar maak die dingen nooit los van het mooie bijbelse verhaal over seksualiteit!

 

dia 20 – seks is: een heerlijk cadeau

Drie dingen over goede seks.

1: seks is een heerlijk cadeau.

Seks is niet vies, seks is geen zonde.

Seks is een heerlijk cadeau, van de Heer.

Dat hele idee dat God tegen seks is,

dat je voor seksueel plezier niet bij God moet zijn,

en dat seks een noodzakelijk kwaad is om kinderen te krijgen

-gooi dat hele idee alsjeblieft de prullenbak in.

Volgens Hooglied is seksualiteit prachtig,

het boek zindert van de erotische spanning.

In seksualiteit mag je iets van God zien.

Dan ga je toch niet doen alsof het vies is?!

 

dia 21 – overgave aan elkaar

Dan 2: seks is overgave.

Dat seks niet vies is, dat spreekt voor de meeste Nederlanders voor zich.

Maar dit is een moeilijker punt.

Het staat lijnrecht tegenover dat idee dat seks iets voor jezelf is.

Seks zoals God het bedoeld heeft, gaat over overgave aan elkaar.

Dat vinden wij doodeng!

Hoe kun jezelf helemaal geven?

Durf jij alle muurtjes om je heen af te breken,

je volledig bloot te geven aan de ander?

 

Jaren geleden zond de EO de serie ’40 dagen zonder seks’ uit.

Eén ding daaruit is mij altijd bijgebleven:

de jongeren die aan dat programma meededen

vonden seks hebben veel makkelijker dan met elkaar praten.

Dat vonden ze al snel te intiem.

God zegt juist het tegenovergestelde:

intiemer dan goede seks zul je het op aarde niet krijgen!

 

Want seks gaat niet om het bevredigen van jouw behoeften,

maar om het liefhebben, ouderwets gezegd: beminnen, van je partner.

Dat is ook de reden dat het huwelijk zo’n mooie plaats is voor seks.

Als je je helemaal aan elkaar geeft,

als je elkaar belooft dat je je leven lang bij elkaar blijft,

niet alleen als alles aan de ander mooi is

en de vlinders in je buik je bijna laten opstijgen,

maar ook als je even stevig baalt van elkaar,

dán komt seks pas echt tot zijn recht.

 

dia 22 – niet alles

Tenslotte 3: seks is niet alles.

Zo lijkt het wel eens: dat je jezelf tekort doet als je seksleven niet goed is.

Maar wat is er ook een pijn rondom seksualiteit.

Je kunt geen levenspartner vinden om de seksualiteit mee te vieren,

jij of je partner pleegt overspel, al dan niet digitaal,

je groeit uit elkaar, je leeft als vreemden in een huwelijk,

het loopt op een scheiding uit.

Je had verwacht dat seks helemaal het einde zou zijn,

maar het blijkt moeilijker dan gedacht,

je wordt ouder en het lukt niet meer zo goed,

je werd tot seks gedwongen,

je hebt spijt van grenzen die je bent overgestoken, enzovoort.

 

Weet dan: seks maakt niet gelukkig.

Daarvoor is seksualiteit in deze wereld veel te veel verdraaid.

Maar zelfs als de seks wél goed is,

is het een voorproefje dat wijst naar God.

We mogen één worden met hem, ons geluk bij hem vinden.

Dat is veel beter dan wat seks je geven kan.

Amen.

Hooglied 6:3a - DAGELIJKS GELOVEN: LIEFHEBBEN

Inleiding

dia 1 - jubileum

Vorige week las ik een bijzonder berichtje.

Ik lees het maar even voor.

’80 jaar en 288 dagen zijn Arend en Aaltje Noordhuis uit Ruinen vandaag getrouwd.

En dat is een record, meldt RTV Drenthe.

Nog nooit was een echtpaar in Nederland zo lang getrouwd.

Het vorige record, van 80 jaar en 287 dagen, werd in 2009 gevestigd.

Arend (102) en Aaltje (100) vierden het vandaag rustig.

Alleen de kinderen kwamen even langs voor een kopje koffie.’

 

dia 2 - filmpje

Gelukkig was er nog wel een TV-ploeg van RTV Drenthe.

Ik wil jullie een kort fragment laten zien.

https://www.youtube.com/watch?v=KtdKXAEmQK4

 

dia 3 = dia 1

Ja, daar mogen jullie best even voor klappen hoor!

Dit is toch prachtig?

Meer dan 80 jaar getrouwd en nog altijd gek op elkaar.

Ik denk trouwens dat dat in de loop der jaren ook groeit:

je bent niet altijd stapelverliefd op elkaar, dat kan niet,

maar je raakt wel zó met elkaar vergroeid

dat de een zonder de ander ondenkbaar is.

Dat is liefde!

 

dia 4 – dagelijks geloven: liefhebben

Daar gaan we het vandaag over hebben: liefhebben.

Deze weken hebben we het over het dagelijks leven.

We hebben het al gehad over opstaan, werken, ontspannen en eten.

Volgende week sluiten we de serie af met slapen.

Maar vandaag: liefhebben.

 

Of wat preciezer: seksualiteit.

Als het over liefhebben gaat kun je het over heel veel hebben.

Ik heb ervoor gekozen het tot seksualiteit te beperken.

En dan wil ik direct zeggen dat seksualiteit over veel meer gaat dan seks.

Seksualiteit gaat over verliefd zijn, misschien stiekem,

over vlinders in je buik en een bonzend hart als je liefde naar je kijkt.

Het gaat over lichamelijkheid: aanraken, knuffelen zoenen.

En natuurlijk over vrijen, over seks.

Het gaat over de bijzondere liefde,

de mysterieuze aantrekkingskracht tussen twee mensen.

 

Ik geloof dat seks en seksualiteit alles met God te maken hebben.

Dat je in je seksualiteit God kunt leren kennen.

Mijn insteek is daarom ook niet wat God over seks zegt,

maar wat seks over God zegt!

Ik hoop dat dit verhaal je mag helpen

om het meest intieme in je leven aan God te verbinden.

 

dia 5 – Hooglied 4-5 en 6

Er is één bijbelboek dat helemaal gaat over liefde en seksualiteit: Hooglied.

Daar gaan we nu dan ook uit lezen.

Eerst Hooglied 4:1-5:1, als illustratie van hoe seksualiteit gevierd wordt.

En daarna Hooglied 6:3a, het refrein van Hooglied.

 

1.    Verhalen over seks

dia 6 – verhalen over seks (boek)

‘Ik ben van mijn lief en mijn lief is van mij.’

Dat is heel in het kort het bijbelse verhaal over seksualiteit.

Verhalen zijn belangrijk: de verhalen die jou verteld worden, vormen jou.

Als het in de verhalen die jij leest of hoort

de normaalste zaak van de wereld is om iemand te helpen,

dan ga je dat zelf ook sneller doen, omdat het in je systeem zit.

 

Zo is het met seksualiteit ook:

de verhalen die je erover hoort beïnvloeden je.

En het verhaal van de bijbel, het verhaal van Hooglied,

is niet het enige verhaal dat over seks wordt verteld.

Ik wil jullie eerst twee andere verhalen laten zien

die ons volgens mij heel diep beïnvloeden,

maar die het verhaal van de bijbel in de weg zitten.

 

dia 7 – “Seks is zonde” (UvN)

Het eerste verhaal is dat seks zonde is.

Ik heb het tussen aanhalingstekens gezet

want ik geloof daar helemaal niets van.

Maar het verhaal gaat wel rond.

 

De vraag van vandaag is wat seksualiteit met God te maken heeft.

Dat is nog best problematisch:

God wordt nogal eens als vijand van seksualiteit gezien.

Eén van de dingen waar christenen om bekend staan,

is dat ze op seksueel vlak niets mogen.

Als een klasgenoot erachter komt dat je christen bent,

komt al snel dé vraag, en denk er een verbijsterd gezicht bij:

‘mag je dan geen seks voor het huwelijk?!’

Voor seksueel plezier moet je niet bij God zijn…

Nu kan het natuurlijk heel goed zijn

dat het verhaal dat over christenen wordt verteld niet klopt.

Christenen hebben echt wel seks, en genieten er nog van ook.

Tóch is seks onder christenen veel vaker een taboe dan in de rest van de samenleving.

 

dia 8 – (afbeelding weg)

Vroeger was dat heel sterk.

Ik sprak eens een oudere die vertelde

dat toen ze hun eerste kindje verwachtten

werd opgemerkt: ‘dus jullie hebben de zonde ook begaan.’

Want dat kinderen in zonde worden ontvangen en geboren

begint al met de zonde die de ouders begaan bij het verwekken van het kind.

Ik weet niet of dit ooit officieel de leer van de kerk is geweest,

maar in de geloofsbeleving zat dat heel diep.

De kerk kon dan ook totaal niet uit de voeten met dat erotische boekje Hooglied.

Al snel werd Hooglied vergeestelijkt:

eigenlijk zou het helemaal niet gaan over de liefde tussen een jongen en een meisje,

laat staan over seksualiteit en meer van dat soort vieze dingen,

maar over de relatie tussen Christus en zijn gemeente.

 

dia 9 – mag niet

Gelukkig is dat wel aan het veranderen,

weinig christenen zullen de uitspraak ‘seks is zonde’

nog voor hun rekening willen nemen,

maar de kerk heeft nog altijd een moeilijke verhouding met seksualiteit.

Hoe vaak hoor je nou een preek over seks?

En als het dan eindelijk eens een keer over seks mag gaan,

dan wordt in de kerk vooral gewaarschuwd tegen allerlei gevaren.

Tegen overspel, tegen porno, tegen seks voor het huwelijk, enzovoort.

En op zich zijn dat prima waarschuwingen,

maar waarom vertellen we niet eerst dat seks prachtig is?!

 

dia 10 – “seks is voor jezelf” (bed)

Dat is dus het eerste verhaal: ‘seks is zonde’.

Maar in onze samenleving wordt een totaal ander verhaal verteld.

Een verhaal dat ook christenen diep beïnvloed.

Dat is het verhaal dat seks voor jezelf is.

Ja, Nederlanders zijn heel open over seks,

en overal komt de seks je tegemoet,

maar achter die openheid zit volgens mij iets anders,

namelijk dat seks iets van jezelf zou zijn.

Het gaat erom dat jij geniet, dat jij aan je seksuele trekken komt,

en lukt dat niet binnen je relatie, dan maar erbuiten.

Soms kom je pleidooien tegen voor open relaties,

waar stellen de afspraak maken dat ze gerust seks met een ander mogen hebben.

Daar zit dit achter: seksualiteit is allereerst iets waar jij van moet genieten.

Jij hebt recht op seksueel genot.

 

dia 11 - eenzaam

Dat klinkt vast bekend, maar is wel problematisch:

seks is bij uitstek iets wat je samen doet!

Dat is best lastig in een samenleving die zo geïndividualiseerd is als die van ons.

Natuurlijk kun je in je eentje seksualiteit beleven,

maar dat haalt het niet bij seksualiteit samen vieren.

Maar hoe kun je het samen vieren,

als je allebei als doel hebt dat je zelf aan je trekken moet komen?!

Niet voor niets zit onder de oppervlakte van openheid en geen taboes

vaak een diepe eenzaamheid.

 

2.    Seks vertelt over God

dia 12 – seks vertelt over God

Die 2 verhalen, ‘seks is zonde’ en ‘seks is voor jezelf’, die zijn het dus niet.

We hebben een ander verhaal nodig.

De bijbel geeft zo’n verhaal – en wat mij betreft een heel mooi verhaal.

Het is het verhaal dat seks vertelt over God.

 

dia 13 – Hooglied: je aan elkaar overgeven (beeldspraak)

In Hooglied wordt seksualiteit gevierd als een prachtig feest dat God heeft bedacht.

God is geen vijand van seks, welnee: hij is de uitvinder!

In Hooglied ook geen geheimzinnigheid ofzo: alles komt langs.

We hebben gelezen dat de jongen beschrijft hoe mooi zijn meisje is.

Oké, ik geef toe - als ik tegen Hanneke zeg:

‘je tanden zijn als witte schapen, klaar voor de scheerder’,

dan lacht ze me keihard uit.

Om het nog maar niet te hebben over:

‘je borsten zijn als kalfjes, als de tweeling van een gazelle.’

Dat zijn beelden van toen waar we nu om gniffelen.

Overigens denk ik dat ze over 100 jaar ook niet meer bijkomen van het lachen

als ze ónze beelden horen:

‘Wat heb jij een strakke sixpack’ –

‘dank je, die borsten als meloenen van jou mogen er ook zijn.’

 

dia 14 - verliefd

Even los van die beelden: die jongen in Hooglied noemt alles.

Haar ogen, haar haren, haar tanden, haar lippen, haar hals:

alles is even mooi.

Maar dat stopt hij niet: hij noemt haar borsten,

en verderop in Hooglied haar navel en haar heupen.

En het meisje doet vrolijk mee:

zijn buik is als een schijf van ivoor.

Deze twee zijn stapelverliefd.

Haar oogopslag doet zijn hart overslaan.

Als deze twee elkaar zien staat de wereld even stil,

ze brengen elkaar in vervoering, worden even opgetild.

Hun zorgen zijn vergeten: het enige wat telt is elkaar.

 

dia 15 – (afbeelding weg)

En ook de seks wordt gewoon beschreven.

We hebben het zelfs gelezen,

al zou het me niet verbazen als je er overheen hebt gelezen.

De jongen vergelijkt zijn meisje met een prachtige tuin,

en  dan zegt zij: ‘mijn lief moet in zijn hof komen,

laat hij daar zijn zoete vruchten proeven.’

Ze nodigt hem uit met haar te vrijen

en samen worden ze dronken van de liefde.

Ze geven zich aan elkaar, met seks al hoogtepunt.

 

Want dat is wat seks in Hooglied, en heel de bijbel, is:

je volledig aan elkaar geven.

‘Ik ben van mijn lief en mijn lief is van mij.’

Seks is dat je je aan elkaar overgeeft, tot je lichaam aan toe.

Seks is dat je je autonomie, je zelfbeschikking, opgeeft,

om jezelf helemaal aan de ander te kunnen geven.

 

dia 16 – alleen God kan dat bedenken

Dat is hoe God seksualiteit bedacht heeft

en je moet ook wel God heten om dat te kunnen bedenken.

Want God zelf is zo.

Dat is één van de geheimen van de Drie-eenheid.

God is Vader, Zoon en Geest.

Daar kun je heel moeilijk dingen over zeggen,

maar ik wil er 1 mooi ding uit halen:

Vader, Zoon en Geest geven zich aan elkaar!

God is 3, maar toch 1.

Seksualiteit is daar een afbeelding van.

Als je met je lief vrijt, als je je helemaal aan elkaar geeft,

is dat een glimp van de eenheid van God.

 

God is een God van overgave,

van je helemaal aan de ander geven.

Dat is het verhaal van het kruis:

Jezus is God die zich overgeeft aan mensen.

En heel tragisch: Gods eenheid wordt daarvoor verbroken.

Aan het kruis roept Jezus ‘mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’

 

dia 17 – diepere laag: een worden met God

Op die vraag kun je niet zeggen: ‘daarom!’

Maar het heeft te maken met Gods liefde voor mensen.

Het heeft te maken met dat God jou in zijn eenheid wil opnemen.

Daarmee komen we op de diepere laag onder seksualiteit.

Seksualiteit wijst naar iets nóg mooiers: dat je één mag worden met God!

 

Ik gaf net een beetje af op dat Hooglied vroeger helemaal vergeestelijkt werd.

Maar in die vergeestelijking zit ook iets moois.

De seksualiteit die in Hooglied wordt bejubeld,

zegt iets over hoe God met ons wil omgaan!

Kijk maar in Ezechiël 36.

God zegt daar: ‘jullie zullen mijn volk zijn, en ik zal jullie God zijn.’

Het lijkt Hooglied wel: ‘ik ben van mijn lief en mijn lief is van  mij.’

Zoals de geliefden in Hooglied zich aan elkaar willen geven,

zo wil God dat tussen hem en ons.

 

dia 18 - maaltijd

Paulus zegt, in 1 Korintiërs 6:

‘Weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt?

Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest.’

Alleen al dat Paulus een vergelijking trekt

tussen seks hebben met een hoer en één worden met God…

Blijkbaar kun je bij God vinden, waar je in je seksualiteit naar zoekt.

Seks is nog maar het voorproefje van iets wat nog veel mooier is:

één worden met God!

Precies waar het in de maaltijd van Jezus over gaat:

brood en wijn maken ons één met hem!

 

3.    Goede seks

dia 19 – goede seks

En dan komen we bij wat God over seks zegt.

Want als seksualiteit zo veel over God te zeggen heeft,

dan heeft hij ook iets over seksualiteit te zeggen.

Dan zal God weten wat goede seks is en wat niet.

Maar maak die dingen nooit los van het mooie bijbelse verhaal over seksualiteit!

 

dia 20 – seks is: een heerlijk cadeau

Drie dingen over goede seks.

1: seks is een heerlijk cadeau.

Seks is niet vies, seks is geen zonde.

Seks is een heerlijk cadeau, van de Heer.

Dat hele idee dat God tegen seks is,

dat je voor seksueel plezier niet bij God moet zijn,

en dat seks een noodzakelijk kwaad is om kinderen te krijgen

-gooi dat hele idee alsjeblieft de prullenbak in.

Volgens Hooglied is seksualiteit prachtig,

het boek zindert van de erotische spanning.

In seksualiteit mag je iets van God zien.

Dan ga je toch niet doen alsof het vies is?!

 

dia 21 – overgave aan elkaar

Dan 2: seks is overgave.

Dat seks niet vies is, dat spreekt voor de meeste Nederlanders voor zich.

Maar dit is een moeilijker punt.

Het staat lijnrecht tegenover dat idee dat seks iets voor jezelf is.

Seks zoals God het bedoeld heeft, gaat over overgave aan elkaar.

Dat vinden wij doodeng!

Hoe kun jezelf helemaal geven?

Durf jij alle muurtjes om je heen af te breken,

je volledig bloot te geven aan de ander?

 

Jaren geleden zond de EO de serie ’40 dagen zonder seks’ uit.

Eén ding daaruit is mij altijd bijgebleven:

de jongeren die aan dat programma meededen

vonden seks hebben veel makkelijker dan met elkaar praten.

Dat vonden ze al snel te intiem.

God zegt juist het tegenovergestelde:

intiemer dan goede seks zul je het op aarde niet krijgen!

 

Want seks gaat niet om het bevredigen van jouw behoeften,

maar om het liefhebben, ouderwets gezegd: beminnen, van je partner.

Dat is ook de reden dat het huwelijk zo’n mooie plaats is voor seks.

Als je je helemaal aan elkaar geeft,

als je elkaar belooft dat je je leven lang bij elkaar blijft,

niet alleen als alles aan de ander mooi is

en de vlinders in je buik je bijna laten opstijgen,

maar ook als je even stevig baalt van elkaar,

dán komt seks pas echt tot zijn recht.

 

dia 22 – niet alles

Tenslotte 3: seks is niet alles.

Zo lijkt het wel eens: dat je jezelf tekort doet als je seksleven niet goed is.

Maar wat is er ook een pijn rondom seksualiteit.

Je kunt geen levenspartner vinden om de seksualiteit mee te vieren,

jij of je partner pleegt overspel, al dan niet digitaal,

je groeit uit elkaar, je leeft als vreemden in een huwelijk,

het loopt op een scheiding uit.

Je had verwacht dat seks helemaal het einde zou zijn,

maar het blijkt moeilijker dan gedacht,

je wordt ouder en het lukt niet meer zo goed,

je werd tot seks gedwongen,

je hebt spijt van grenzen die je bent overgestoken, enzovoort.

 

Weet dan: seks maakt niet gelukkig.

Daarvoor is seksualiteit in deze wereld veel te veel verdraaid.

Maar zelfs als de seks wél goed is,

is het een voorproefje dat wijst naar God.

We mogen één worden met hem, ons geluk bij hem vinden.

Dat is veel beter dan wat seks je geven kan.

Amen.